طب اسلامي
 حلول ماه حزیران و حجامت / توجه ویژه رهبر به احیاء طب سنتیطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیابلاغ حکم نماینده موسسه حجامت ایران در استان خراسان شمالیطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیپیام تبریک به مناسبت روز پدرطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیاولین گردهمایی فعالان طب سنتی اسلامی در خراسان شمالیطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیکتاب معرفی طب سنتی اسلامی ایرانطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتی
 
 
طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
 
به طبيب خراسان
اولين سامانه جامع اطلاع رساني مكاتب طبی كل نگر ايران خوش آمديد .


 
طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
- کاربر گرامی ؛ برای پیدا کردن مطلب مورد نظر خود از لینک جست و جو بالای سایت استفاده نمائید .
- در صورت مواجه شدن با مشكل فقط از لينك ارتباط با ما استفاده كرده و به مديريت سايت اطلاع دهيد .
- منتظر پيشنهادات و انتقادات سازنده شما هستيم .
آخرين بروزرساني:
تعداد مطالب سايت: 4663 | تعداد فايل هاي موجود براي دانلود: 21 | تعداد اعضاء: 608 | جديدترين عضو: Noushin | تعداد نظرات: 158 تعداد افراد آنلاين: 29
لينك به طبيب خراسان

طب مکمل و جایگزین

حفظ تندرستی در فصل بهار

مشاوره طب سنتی

اخبار طب سنتی ایران » مزاج شناسی »








طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
 

به پایگاه اطلاع رسانی طبيب خراسان | اولين سامانه جامع اطلاع رساني مكاتب طبی كل نگر ايران خوش آمدید.

دسته بندي موضوعات




جدیدترین مشاوره های طب سنتیبه محض خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند هنوز غذا هضم نشده شقیقه هایم درد میگیرد

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا نشانه عفونت هست؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیجرا پروستات بزرگ میشود و طب سنتی چه توصیه برای درمان این بیماری دارد

جدیدترین مشاوره های طب سنتیبرای درمان التهاب روده از چه داروی گیاهی می توان استفاده کرد

جدیدترین مشاوره های طب سنتیدختر 19 ساله مجرد هستم که پایین تنم دچار سلولیت شده

جدیدترین مشاوره های طب سنتیبرای اینکه دارای رحم و دستگاه تناسلی سالمی باشم و کیست و عفونت نداشته باشم چه دارویی را پیشنهاد میکنید .

جدیدترین مشاوره های طب سنتیجهت رفع مشكل كولیت روده چه درمان گیاهی مناسب میباشد؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیبدنم کهیر میزنه

جدیدترین مشاوره های طب سنتیمصرف خاكشیر برای رفع حالت تهوع عصبی

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا تغذیه خاص یا کاری هست که باعث بشه موهای زاید کم بشه یا کمتر رشد کنه؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیدختر دو ساله دارم که دوست دارم موهایش را بگذارم بلند شود

جدیدترین مشاوره های طب سنتیمن به راحتی لاغر و به سختی چاق می شوم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا مصرف گیاه پنج انگشت موجب تیره شدن پوست میشود؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا با قرار دادن لباس در معرض نور خورشید ضرعفونی میشود؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیجنینم رو در حدود 40روزگی سقط کردم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیاز عینك طبی با شماره 3.5- و 3.5- استفاده می كنم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیحدود 2 سال است که دچار ابریزش بینی هستم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیحدود دو هفته هست که ریزش موی شدیدی دارم

مطالب در بخش : طب اسلامي

شناخت فضائل و رذائل اخلاقي در حديث جنود عقل و جهل:

در اصول کافي سماعه روايت مي کند که با عده اي از دوستان امام ششم که در محضرشان حضور داشتيم درباره عقل و جهل صحبت به ميان آمد آن حضرت فرمود لشکريان عقل و جهل و فضائل و رذائل اخلاقي را بشناسيد تا آگاه شويد چه صفاتي فضائل اخلاقي و چه صفاتي رذائل اخلاقي است، تا صفات رذائل را که همان لشکر جهل است، فضائل و رذائل اخلاقي در حديث جنود عقل و جهلاز خود دور ساخته و صفات فضائل اخلاقي را که همان لشکر عقل است، در خود               ايجاد نمائيد و هدايت شويد.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ
آداب غذا خوردن = تدبير مأكول:
تدابیر غذا

(كتاب قانون عربي صفحه 163) (حفظ الصحه صفحه 300) و (خلاصه الحكمه)
1ـ تعديل مقدار
عادت مهم است و نيروي شخص هم مهم است ترك عادت دفعتاً نبايد باشد. بعضي تحمل غذاي زياد و بعضي تحمل غذاي كم را دارند.
تعديل غذا يعني سنگيني شخص و كشيدگي سر دنده‌ها (شراسيف) و مشكل تنفسي ايجاد نشود. درواقع امتلاء معده: يعني بزرگي و كشيدگي معده ندهد.
زمانيكه كاملاً اشتهايش رفع نشده يعني هنوز كمي ميل دارد دست از غذا بكشد (نخورد) زيرا غذا در معده باز شده و بزودي سير مي‌شود.
2ـ مضرترين چيز در بدن داخل كردن  غذا به غذاي هضم نشده است (ادخال غذاء علي الغزاء لم ينضج) مثلاً كسي كه سير است دوباره غذا بخورد كه باعث تخمه = سوء‌هاضمه، بطلان هضم مي‌شود.
معده خانه همه امراض است. (المعده بيت كل الهراء و الجمبه رأس كل الدوا)
(جمبه = كم خوردن و درست خوردن) كم خوردن و درست خوردن سرآمد همه داروهاست. تخمه از غذاي سنگين و غليظ و بطئي الهضم ايجاد مي‌شود و سبب درد مفاصله = وجع مفاصل.
(درد روده‌ها)، وجع كلي (درد كليه) تنگي نفس و آسم (ربو) مي‌شود. نقرس كه ناشي از اوره بالا و مصرف گوشت قرمز است.
تخمه: توليد امراض سوداوي و بلغمي مي‌كند. گاه خود را بشكل توليد سم و يا يبوست يا عفونت نشان مي‌دهد.
در تدبير غذا: مقدار غذا بايد در تابستان كم و در زمستان بيشتر و غليظ باشد. توصيه به ورزش شده؛ حتماً چند قدم بعد از غذا راه برويد.
تدبير بعد از غذا
1ـ اجتناب از حركت شديد (ورزش) اپرا مفسد هضم است.
2ـ حركت سبك مثل راه رفتن بعد از غذا مفيد هضم است بخصوص در شب.
3ـ از خوابيدن بعد از غذا به معني بخواب رفتن منع شده است.
4ـ دراز كشيدن اشكال ندارد (خوابش نرود)
5ـ غذا وقتي به پائين معده برسد (انحدار) با شيره غذايي بهتر آميخته مي‌شود و مفيد هضم است.
    
 نسخه مناسب برای چاپ

وضعیت بیمارستان های مسلمین

 

یکی از مهمترین پیشرفت های پزشکی مربوط می شود به وضعیت بیمارستان های اروپا در آن زمان . در رابطه با بیمارستانهای اروپا خانم دکتر هونکه مطلب جالبی دارد او می نویسد:

یکی از اولین بیمارستانهای اروپا هتل دیو (پناهگاه خد ا) در پاریس بود (تاریخ تأسیس 1736 میلادی ) که به قول افرادی که در آن زمان مشاهده کرده اند ، بهترین بیمارستان اروپا بود. روی زمین آجر فرش ، علف خشک پهن کرده و روی این عل فها بیماران تنگ هم خوابیده بودند پای یکی کنار سر دیگری بچه ها کنار پیرها بله حتی چیزی که باور کردنی نیست ولی واقعیت دارد اینکه زن و مرد مخلوط بودند و افراد دارای امراض مسری کنار بیماران بانقاهت جزئی همه تنگ هم و کنار هم بودند طوریکه بدنهایشان به همدیگر چسب یده بود . زنی با درد زایمان ناله می کرد، بچه ای در پیچ و تاب مرگ بود، یک بیمار مبتلا به تیف وس با آتش تب در حال هذیان و کابوس ، مسلولی سرفه می کرد و بیمار جلدی با نخنهایش دیوانه وار پوست بدن خود را که خارش و سوزش داشت خراش می داد . غالبا ا بتدائی ترین مایحتاج در دست نبود . بدترین غذا را به بیمارستان می دادند و آ ن فقط آن هم نه به اندازه کافی و نه سر وقت ، بلکه در فواصلی نامعین ، غذا فقط آن وقت زیاد می شد که مردم خیرخواهی که به ملاقات یم آمدند همراه می آوردند به این خاطر درب بیمارستان شب و روز باز بود هر کسی می تو انست بیاید و هر چیز خوراکی که می خواهد همراه خود برای بیماران بیاورد . بدین ترتیب اگر مریضی در یک روز از فرط گرسنگی نیمه جان می شد در عوض روز دیگر شاید می توانست بر اثر پر خوری رودل کند بحال اغماء بیافتد و بمیرد. تمام ساختمان پر بود از مگس و حشرات نفرت انگی ز هنگام صبح داخل سالنهائیکه بیماران خوابیده بودند ، هوا بقدری متعفن بود که محافظین و پرستاران جرأت نمی کردند داخل شوند مگر اینکه اسفنجی بسرکه آغشته جلوی بینی و دهان بگیرند . جسد مرده ها معمولا 24 ساعت و غالبا بیشتر در همان مکان که جان داده بودند به جای می ماند تا اینکه بعدا حمل کنند . مریض های دیگر می بایست در تمام این مدت در کنار جسد بیجان بسر ببرند در حالیکه جسد در این جو نامساعد بزودی بو یم گرفت و اطرافش مگسهای سبز رنگی که لاشه خوارند جمع می شدند.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

تمدن اسلامی و پزشکی

 

در دوران تمدن اسلامی پزشکی نیز به اوج شکوفایی خود رسید و پزشکان نامی و مشهوری پا به صحنه طبابت گذاشتند و پزشکی را از حداقل به جایی رساندند که کتب پزشکانی مثل بو علی سینا تا اواسط قرن 17 میلادی مورد اعتماد اغلب دانشگاههای اروپا بود و پایه گذاری پزشکی نوین را همان آثار و دستاوردهای پزشکان مسلمان می دانند.

عبدالله نعمه در کتاب فلاسفه شیعه در این رابطه می نویسد:

((کتاب قانو ن بو علی سینا که هر آنچه مورد احتیاج طبیب هست در آن آمده مهمترین مرجع طب در قرون وسطی بود و در مدارس شرق و غرب تدریس می شد . ترجمه لاتینی آن 15 مرتبه میان سالهای 1473 و 1505 میلادی چاپ شد و تا اواسط قرن 17 میلادی مورد اعتماد اغلب دانشگاههای اروپا بود.))

زکریای رازی به عنوان پدر طب عرب یا جالینوس عرب کتابهای زیدی در طب نوشته از جمله کتاب الحاوی _ الطب المنصوری – کتاب الاسرار فی الکیمیاء که اعجاب پزشکان غرب را برانگیخته و به زبانهای متعدد لاتین و غیره ترجمه شده و کتاب الجوری و الحصبه تاکنون بیش از چ هل بار به ز بان انگلیسی چاپ شده است.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

تمدن اسلامی و پزشکی

افتخارات تاریخ پزشکی ایران اسلامی

وقتی دین اسلام ظهور کرد ، یکی از موضوعاتی که این دین آسمانی روی آن بسیار تکیه داشت تعلیم و تعلم بود و آنچنان ارزش علم و عالم را بالا برد که خداوند در قرآن مجید به قلم و ابزار نوشتن و آنچه می نویسند قسم خورده است . و پیامبر اسلام (ص) می فرماید : خواب عالم از عبادت جاهل بهتر است. و یا : نظر کردن به صورت عالم عبادت است . و هزاران سخن از معصومین در این رابطه نقل شده است.

تأثیر این اهمیت و ارزش دادنها به علم در اسلام علاوه بر آشنائی مردم با معنویات و احکام الهی سبب شد که در اواخر قرن اول هجری نهضت علمی مهمی در بین مسلمین ا یجاد شود و شوق وصف ناپذیری به کس ب علوم مختلف ایجاد شده وا رزش کتاب و کتابخانه بالا رود بطوریکه در آن زمان در کتابخانه قاهره یک میلیون و در کتابخانه طرابلس شام سه میلیون و در کتابخانه بزرگ خراسان نیز همین مقدار کتاب وجود داشت و تنها در اسپانیا سالیانه حدود هفتاد تا هشتاد هزار جلد کتاب تهیه میشده است . در حالیکه در همان موقع در اروپا فقط 500 جلد کتاب آنهم مربوط به مذهب و دین مسیحیت وجود داشت . این شوق و روی آوری به تحصیل علوم مختلف باعث پیشرفت سریع در علومی مانند طب و پزشکی ، شیمی ، فیزیک ، ریاضیات و نجوم و غیره شد، و دانشمندان بزرگی پا به این صحنه انقلاب بزرگ علمی فر هنگی گذاشته و تاریخ علم را مدیون خود کردند.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

خاتمه

 

اسلام طی پنچ قرن از سال 81 تا 597 هجری قمری از لحاظ نیرو ، نظم ، بسط قلمرو حکومت، تصفیه اخلاق و رفتار، سطح زندگانی ، وضع قوانین منصفانه انسانی و تساهل دینی ، ادبیات ، دانشوری ، علم ، طب و فلسفه ، پیشاهنگ جهان بود.

این سخنان مورخ معروف ویل دورانت است که درباره اهمیت تمدن اسلامی نوشته است.

شخص دیگری بنام دلامبر می نویسد:

اگر در میان یونانیان دو یا سه نفر یافت یم شدند که دارای جنبه تحقیق بودند ولی در میان یونانیها شاید یک نفر هم پیدا نشده است که در علم شیمی از طریق تجربه وارد شده باشد ولی در اسلام صدها از این قبیل اشخاص بوده اند.

خدمت مسلمین ت نها این نبود که علم را از راه تحقیق و اکتشاف ترقی دهند بلکه روح مخصوصی در آن دمیده و به وسیله نوشتن و گفتن تحریر و نگارش و مدارس عالیه آنرا در دنثیا اشاعه و انتشار دادند و در دنیای علوم و معارف اروپا از این را هاحسانی نمودند که نمی توان برای آ ‹ حردی تصور ک رد و مسلمین قرنها استاد علوم و فنون ملل اروپا بودند.

و رسومی می نویسد:

دانشمندان و بزرگان ایران نشان دادند هنگامیکه اروپا در خواب نادانی و توحش مانده بود ایران به ان مرتبه و مقامی رسید که عقائد و افکار قرن بیستم بعدا از آن پدیدار گردید.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

معرفي طب اسلامي

حمد و سپاس خداي را كه جهان آفريد بر پايۀ دو عنصر ← گرمي و سردي.
از گرميها جهان عالي و از سرديها جهان سفلي آفريد و سپس فرمود: «بلغت خلقنا من زوجين».
از برآيند اثر اين دو عنصر چهار عنصر خلق كرد كه به ترتيب آنها را آتش، هوا، آب و زمين ناميد و از برآيند اثر اين چهار عنصربستری آفريد كه نظام خلقت شد.
از گرميها آسمان و آسمانيها آفريد؛ جن، ملائك كه همه از جنس آتش بودند (اشاره به ابليس كه به انسان سجده نكرد و دليل آورد كه من از آتش آفريده شدهام و انسان از خاك، پس من از انسان برترم و بر انسان سجده نخواهم كرد).
اما زمينيها از سردي آفريده شدهاند.
بستر زمين از برآيند اثر عنصر آرايش داده شده است. اولين خلقت خدا روي زمين گياهان بود كه به تناسب استفاده از هر كدام از اين عناصر تمايل به گرمي. سردي، خشك و تري داشتند و خلق بعدي حيوانات بودند كه به تناسب اين كه در كدام موقعيت جغرافيايي خلق شده‌اند و سرشت اصلي چه باشد،  تبلور رطوبت، آتش و دم و يا سودا هستند و برخي هم تبلوردو  و يا سه عنصر هستند. سپس تصميم به خلق كامل گرفت. ملكهاي را مأمور كرد كه از هر گوشهاي از كرۀ زمين مقداري خاك بردارد به هم در آميزد و اين آميزش را به مدت معلوم (40 روز) در معرض بارش باران و به مدت معلوم در مقابل آفتاب قرار داد و سپس آدم را خلق كرد كه عنصر مادي بود و سپس عنصر آسماني به او افزود «و اذا نفخت فيه من روحي». به اين ترتيب انسان به عنوان تبلور كل عناصر مادي، زميني و آسماني (گرمي – سردي- خشكي و تري) و عنصر روح الهي ايجاد شد. پس خلق اول به عنوان تبلور مجموعه كمالات خلقت پديد آمد و انسان ايجاد شد و از حيث مادي و معنوي سرآمد كل خلائق شد و خداوند به خود تبريك گفت: «تبارك ا… احسن الخالقين».
خلقهاي قبل يا زميني بودند و يا آسماني ولي انسان تبلوري از عناصر مادي و معنوي بود و سپس از پيكرۀ آدم، خلق ديگري به عنوان زوج آفريد و از اين پس بحث طب شروع مي‌شود.
خلقت از اين پس از طريق نطفه است. و بحث انسان شروع مي‌شود كه اولين غذاي آنها و آخرين غذاي آنها و غذاي هميشگي و بهترين و جامعترين غذاي آنها ................... است كه بهترين غذا در جهان و آخرت است.
به تناوب ميزان بهرهمندي انسان از آتش، آب ، هوا و خاك گرايش انسان به يك يا چند عنصر افزايش مي يابد . از اينجا مزاج پديد ميآيد.
1. مزاج با گرايش آتش (صفراوي)
2. مزاج با گرايش هوا  (دموي)
3. مزاج با گرايش خاك (سودا )
4. مزاج با گرايش آب (بلغمي)
5. مزاج معتدل
  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

کتاب و کتابخانه در دوران تمدن اسلامی

 

در دوران تمدن اسلامی که از سال 81 هجری قمری شروع شد و تا اواخر قرن ششم که به علت حمله مغولها به کشورهای اسلامی این پیشرفت متوقف شد ، شوق مردم به تحصیل علم، ارزش کتاب و کتابخانه را به بالاترین حد خود رسانده بود.

ویل دورانت می نویسد:

((در غالب مساجد ، کتابخانه بود، در بیشتر شهرها نیز کتابخانه ه ای عمومی بود که تعداد زیادی کتاب داشت، و درهای آن بروی طالبان علم گشوده بود . در سال 339 هجری قمری در موصل یک کتابخانه ای بود که یکی از نیکوکاران تأسیس کرده بود و مطالعه کنندگان به جز کتاب، کاغذ مورد احتیاج خود را در آنجا می یافتند . تنها فهرست کتابهای موجود در کتابخانه عمومی ری، ده مجلد قطور شده بود. کتابخانه بصره به دانشورانی که در آنجا مطالعه می کردند، مستمری و اعانه هایی می داد.))

یاقوت حموی جغرافی دان معروف سه سال در کتابخانه مرو و خوارزم به فراهم کردن اطلاعات برای کتاب معجم البلدان اشتغال داشت.

وقتی مغولان بغداد را ویران کردند سی وشش کتابخانه عمومی در آنجا بود و این به جز تعداد بیشمار کتابخانه های خصوصی بود زیرا رسم بود که هر یک از ثروتمندان مقدار زیادی کتاب داشته باشد. امیر بخارا یک طبیب معروف را به دیار خود دعوت کرد او نپذیرفت و گفت : چهارصد شتر برای حمل کتابهای خود لازم دارد. وقتی واقدی در گذشت ششصد صندوق پر از کتاب بجا گذاشت که برای برداشتن هر صندوق دو مرد لازم بود. بعضی از بزرگان چون صاحب بن عباد به قدر همه کتابخانه های اروپا کتاب داشتند. در همان موقع در اروپا ارزش کتاب و کتابخانه در پائین ترین محل خود بود و ارباب کلیسا علم را با مذهب در تضاد دانسته لذا دادگاه تفتیش عقاید را تشکیل داده و دانشمندان را شکنجه داده و یا می کشتند.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

تمدن اسلامی و گیاه شناسی و طبیعیات

 

گیاه شناسی یکی از شعبه های علم پزشکی و همچنین کشاورزی بوده است که در این هنر و علم نیز مسلمین قدمهای بلندی را برداشته اند.

ویل دورانت می نویسد:

ادریسی کتابی درباره گیاهان نوشته و 360 نوع گیاه را وصف کرده است . توجه او فقط منحصر به مسائل طبی نبود .بلکه بیشتر از لحاظ علمی و گیاه شناسی بحث کرده بود.

ابوالعباس اشب یلیه ای (متوفی 613 هجری ، 1216 میلادی ) به خاطر مطالعاتش درباره گیاهان مختلفی که ما بین اقیانوس اطلس و دریای سرخ می روئید به نباتی شهرت یافت.

ابن البیطار با تبحری فوق العده همه معلومات گیاه شناسی اسلامی را در کتابی مفصل و پر مایه فراهم آورد که تا قرن شانزده م در این زمینه مرجع و مأخذی معتبر بود و او را به مقام بزرگترین گیاه شناسی و دارو ساز قرون وسطی رساند. از جمله مهمترین تألیفات در علم زراعت کتاب الفلاحه اثر ابن عوام اشبیلیه ای بود که در ضمن آن از انواع خاک و کود سخن آورده . طریقه کشت 585 نوع گیاه، 50 نوع د رخت میوه، روشهای پیوند زنی و علائم بیماری گیاهان و راه علاج آن را شرح داده بود .کتاب وی کاملترین تحقیقات همه قرون وسطی در رشته کشاورزی به شمار می رفت .در کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در این مورد آمده است.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

سخنان دانشمندان و مورخین خارجی درباره بزرگان طب اسلامی.

 

ابو علی سینا

گوستاولوبون درباره فعالیتهای طبی بوعلی سینا می نویسد:

کتابهای بوعلی سینا به تمام زبانهای دنیا تر جمه شده و تا مدت شش قرن اصل و مبنای طب شناخته گردید. و مخصوصا در دارالفنونهای فرانسه و اینالیا فقط کتابهای بو علی سینا جزء کتب درسی در طب مقرر شده بود و در فرانسه پنجاه سال بیشتر نگذشته است که کتب مذکوره از برنامه های درسی خارج شده است.

و مورخ دیگر فیلیپ خلیل می نویسد:

القانون فی الطب که فهرستی بسیار نیکو و مرتب از افکار طبی یونان و عرب است . متن عربی قانون در 15 میلادی در رم منتشر شد و از جمله قدیمی ترین کتابهایی بود که به چاپ رسید . جرارد سال 93 کریمونی در قرن دوازد هم قانون را به لاتین ترجمه کرد ومطالب عل می این کتاب و تربیب و نظم و روش فلسفی که داشت آنرا معروف ترین مرجع طبی آن عصر کرد و جای کتابهای جالینوس و رازی و مجوسی را گرفت و در مدارس اروپا برای تعلیم طب کتاب رسمی شد . درسی ساله آخر قرن پانزدهم ، پانزده چاپ لاتین و یک چاپ عبری از قانون انتشار یافت، در سالهای اخیر نیز قسمتی از آن به انگلیسی ترجمه شده است.

  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ
برو به صفحه  [1] 2 3 4 5

[-] كليات مباحث