اصول و مباني
 حلول ماه حزیران و حجامت / توجه ویژه رهبر به احیاء طب سنتیطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیابلاغ حکم نماینده موسسه حجامت ایران در استان خراسان شمالیطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیپیام تبریک به مناسبت روز پدرطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیاولین گردهمایی فعالان طب سنتی اسلامی در خراسان شمالیطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتیکتاب معرفی طب سنتی اسلامی ایرانطب سنتی,طب اسلامی,طب ایرانی,طب مکمل,طب سوزنی,گیاهان دارویی,طبیب خراسان,طب,مشاوره طب سنتی
 
 
طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
 
به طبيب خراسان
اولين سامانه جامع اطلاع رساني مكاتب طبی كل نگر ايران خوش آمديد .


 
طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
- کاربر گرامی ؛ برای پیدا کردن مطلب مورد نظر خود از لینک جست و جو بالای سایت استفاده نمائید .
- در صورت مواجه شدن با مشكل فقط از لينك ارتباط با ما استفاده كرده و به مديريت سايت اطلاع دهيد .
- منتظر پيشنهادات و انتقادات سازنده شما هستيم .
آخرين بروزرساني:
تعداد مطالب سايت: 4663 | تعداد فايل هاي موجود براي دانلود: 21 | تعداد اعضاء: 608 | جديدترين عضو: Noushin | تعداد نظرات: 158 تعداد افراد آنلاين: 13
لينك به طبيب خراسان

طب مکمل و جایگزین

حفظ تندرستی در فصل بهار

مشاوره طب سنتی

اخبار طب سنتی ایران » مزاج شناسی »








طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
 

به پایگاه اطلاع رسانی طبيب خراسان | اولين سامانه جامع اطلاع رساني مكاتب طبی كل نگر ايران خوش آمدید.

دسته بندي موضوعات




جدیدترین مشاوره های طب سنتیبه محض خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند هنوز غذا هضم نشده شقیقه هایم درد میگیرد

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا نشانه عفونت هست؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیجرا پروستات بزرگ میشود و طب سنتی چه توصیه برای درمان این بیماری دارد

جدیدترین مشاوره های طب سنتیبرای درمان التهاب روده از چه داروی گیاهی می توان استفاده کرد

جدیدترین مشاوره های طب سنتیدختر 19 ساله مجرد هستم که پایین تنم دچار سلولیت شده

جدیدترین مشاوره های طب سنتیبرای اینکه دارای رحم و دستگاه تناسلی سالمی باشم و کیست و عفونت نداشته باشم چه دارویی را پیشنهاد میکنید .

جدیدترین مشاوره های طب سنتیجهت رفع مشكل كولیت روده چه درمان گیاهی مناسب میباشد؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیبدنم کهیر میزنه

جدیدترین مشاوره های طب سنتیمصرف خاكشیر برای رفع حالت تهوع عصبی

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا تغذیه خاص یا کاری هست که باعث بشه موهای زاید کم بشه یا کمتر رشد کنه؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیدختر دو ساله دارم که دوست دارم موهایش را بگذارم بلند شود

جدیدترین مشاوره های طب سنتیمن به راحتی لاغر و به سختی چاق می شوم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا مصرف گیاه پنج انگشت موجب تیره شدن پوست میشود؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیآیا با قرار دادن لباس در معرض نور خورشید ضرعفونی میشود؟

جدیدترین مشاوره های طب سنتیجنینم رو در حدود 40روزگی سقط کردم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیاز عینك طبی با شماره 3.5- و 3.5- استفاده می كنم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیحدود 2 سال است که دچار ابریزش بینی هستم

جدیدترین مشاوره های طب سنتیحدود دو هفته هست که ریزش موی شدیدی دارم

مطالب در بخش : اصول و مباني


مزاج



مزاج
دکتر مهدی فلاح
دستیار دکتری تخصصی طب سنتی ایران
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
======================
چکیده
هرگاه عناصر مختلف در هم بیامیزند،از آمیختن آنها با هم و فعل و انفعال آنها با یکدیگر، کیفیت یکسان و جدیدی بوجود می آید که آن را مزاج گویند.در واقع مزاج، کیفیتی است که حاصل از اختلاط و درهم آمیختن عناصر است. مقدار و نسبت موجود از هرکدام از این ارکان،تعیین کننده کیفیت جسم حاصل است
پس در جهان آفرینش بی نهایت مزاج داریم،زیرا نسبت آمیختن عناصر بسیار متفاوت است.پس مزاج هیچ دو شخصی نمی تواند برابر باشد(مانند اثر انگشت) .اگر بدن انسان از مقادیر متناسب خاک ، آب ، هوا و آتش تشکیل شده باشد مزاج معتدل بوجود می آید

مزاج معتدل: در حقیقت این نوع اعتدال مزاج فرضی است. زیرا در طبیعت امکان اعتدال مزاج حقیقی که نسبت همه عناصر برابرباشد وجود ندارد. 
مزاج مفرد: منظور از مزاج مفرد این است که تنها یک کیفیت مشترک بین عناصر غلبه کرده است.
مثلا کسی که مزاج مفرد گرم دارد: کیفیات تری و خشکی یکدیگر را خنثی کرده و کیفیت گرمی بر سردی غلبه یافته است.    

مزاج مرکب: بدین معنی است که در هر یک از کیفیات فاعله و منفعله یک کیفیت غلبه دارد. کسی که مزاج سرد و خشک دارد: کیفیت سردی و کیفیت خشکی به ترتیب نسبت به گرمی و تری چیرگی دارد.
  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

 اعضاء (اندام)
اعضاء حاصل امتزاج اخلاط هستند. اعضاء بسته به میزان امتزاج از هر خلط یا رکن واجد مزاج‏های مختلف خواهند شد و در نهایت، مزاج کل بدن برآیند و در واقع میانگین مزاج اعضاء می باشد. اعضاء یا اندام به دو دسته کلی ساده و مرکب تقسیم می‏شوند:
اندام ساده: یعنی اندام‏هایی که اجزای تشکیل‏دهنده آن یکسان است و خودشان تشکیل دهنده اندام‏های مرکب هستند. در واقع منظور از اعضای مفرده آن است که اگر هر جزء از آن را بگیرند، در اسم و حد و نوعیت با کل خود شریک و برابر است.

اعضای مفرد بدن عبارتند از:
استخوان: اولین عضو متشابه بدن است. بافت آن سفت است زیرا پایه بدن و تکیه‏گاه حرکات است.
غضروف: از استخوان نرم تر است و انعطاف پذیر
عصب: از مغز یا نخاع ریشه میگیرند و جهت انجام حس و حرکت در اعضای بدن می باشند
وترها: از قسمت های انتهائی ماهیچه ها میرویند و در ویژگی به عصب شباهت دارند
شریان‏ها: رگهائی که از قلب میرویند و بافتی عصبی دارند.
وریدها: شبیه شریان هستند (بافتی عصبی و توخالی).از کبد میرویند و بدون ضربان هستند
غشاءها: رشته های عصب گونه ،ناپیدا،نازک و محکم بافته شده و اعضا را در بر میگیرند
گوشت: پرکننده جاهای خالی و نیروئی برای تقویت اعضاء می باشد

اندام مرکب: به اعضای مختلف بدن که از اندام‏های مفرد تشکیل شده‏اند، اندام مرکب گویند. در واقع مرکب به جزئی اطلاق می‏شود که اگر هر جزء از آن را در نظر آوریم با تمامیت آن در اسم و تعریف مشترک نباشد، مثل چشم و گوش و دست و....
اما اندام‏ها از نظر کاربردی به دو دسته تقسیم می شوند،یا رئیس هستند و یا غیر رئیس:

اعضاء رئیسه:
اعضاء رئیسه، بسیار پراهمیت هستند و صدمه به آنها باعث آسیب به حیات فرد و یا بقای نسل می شود. این اعضاء منشأ نیروهای نخستین مغز می باشند و عبارتند از:

از نظر بقای شخص:
قلب: منشأ نیروی حیاتی بدن
مغز: منشأ نیروی حسی و حرکتی بدن
کبد: منشأ نیروی غذارسان بدن

از نظر بقای نوع :
بیضه ها و تخمدان ها

اعضاء غیر رئیسه:
به دو گروه تقسیم می‏شوند:

خادم الرئیسه (در خدمت اعضای رئیسه هستند) :
شریان‏ها، وریدها، اعصاب، مجاری منی

غیر خادم الرئیسه :
 مرئوسه: از طریق شریان و اعصاب و ورید قوا را از اعضاء رئیسه میگیرند : کلیه ، معده ، طحال و ریه
 غیر مرئوسه: قوای غریزی دارند و به آنها نیروئی نمی‏رسد، مانند استخوان و غضروف
به عنوان مثال، قلب عضو فرمانده است و عضو فرمانبر آماده کننده آن مانند ریه و عضو فرمانبر خدمت رسان آن شریان‏ها می‏باشند.
کبد عضو فرمانده و و عضو فرمانبر آماده کننده آن مانند معده می باشد و عضو فرمانبر رساننده آن مانند وریدها می باشد
هر عضوی در بدن مزاج خاص خود را دارد و درحالت سلامت با توجه به مزاج خود در حالت تعادل است. به عنوان مثال:اعتدال مغز در بدن سالم ،به سرد بودن و تر بودن است ، یعنی اگر بخواهیم مغز را به اعتدال حقیقی برسانیم و آن را گرم و خشک کنیم ، مغایر حیات عضو است پس مغز معتدل، یعنی مغزی که سرد و تر است

اعضاء دارای مزاج گرم :
قلب، کبد، ریه، گوشت، ماهیچه، طحال، کلیه ها، شریان‏ها

اعضاء دارای مزاج سرد:
پیه، چربی، مو، استخوان، غضروف، عصب، نخاع، مغز

اعضای دارای مزاج تر :
چربی، پیه، مغز، نخاع، گوشت، پستان، بیضه‏ها، شش، جگر

اعضای دارای مزاج خشک :
مو و ناخن ، استخوان ، غضروف ، رباط و وتر ، غشاء ، شریان و ورید ، عصب حرکتی ، قلب
از مزاج های اعضاء مختلف ،مزاج کلی بدن شکل میگیرد.

منابع :
مروری بر کلیات طب سنتی ایران،دکتر ناصری ،دکتر رضائی زاده،دکتر چوپانی ،دکتر انوشیروانی
قانون در طب ، شیخ الرئیس ابوعلی سینا،ترجمه دکترمسعودی
الاغراض الطبیه ،سید اسماعیل جرجانی ،تصحیح دکتر حسن تاجبخش

تندرستان
    
 نسخه مناسب برای چاپ

ارکان

ارکان

دکتر مهدی فلاح
دستیار دکتری تخصصی طب سنتی ایران
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
======================

چکیده

ارکان (جمع رکن) اجسام ساده و بسیطی هستند که به جزء ساده تر قابل تقسیم نیستند (یعنی هرچه آنها را به تقسیم کنیم باز هم اجسامی شبیه جز اول به دست می آید) و تشکیل دهنده همه موجودات جهان هستی هستند و عبارتند از:
خاک ، آب ، هوا ، آتش
  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ


 ارواح
دکتر مهدی فلاح
دستیار تخصصی طب سنتی ایران
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
=====================
یکی دیگر از اجزاء امور طبیعیه، ارواح است. ارواح جمع روح است و از نظر طبی متفاوت با آن تعریفی است که در عرف شناخته شده است. در واقع روح از دیدگاه طب سنتی اجسام لطیفی هستند که از بخارهای اخلاط بوجود می آیند.روح دارای لطافت،سیالیت و حرکت است.پس روح طبی یک ماده لطیف است و با روح شرعی که بعضی حکما از آن به نفس ناطقه یاد کرده اند متفاوت است.در بعضی از کتب اینگونه ذکر شده که بین روح طبی و روح شرعی الفتی موجود است مانند زوجین و مادامی که این علاقه محکم است بدن زنده و بیدار است و هنگامی که در اثر خستگی و تعب ،قلت علاقه پدیدار شود ،خواب حاصل می گردد و چنانچه قطع علاقه کلی صورت گیرد باعث فساد جسم و موت است.
طریق تولد روح بدینگونه است که وقتی خون به بطن چپ قلب وارد میگردد نضج یافته و لطیف می شود و بعضی از اجزایش به بخار لطیفی استحاله می یابد که همان روح است.پس روح از اخلاط ایجاد می شود و از هوا استنشاق نمی گردد،بدین ترتیب هنگام تناول غذا روح تقویت میگردد و با قلت غذا ضعیف می شود.ارواح را می توان حامل قوا در نظر گرفت یعنی قوا را از عضو مبدأ به عضو مقصد منتقل می کند ولی در عین حال حرکت روح نیز به تحریک قوت است.
قوا به سه دسته تقسیم می شود (در مبحث قوا بطور مشروح ذکر خواهد شد) پس روح نیز به سه دسته تقسیم می شود:
1. روح طبیعی: جایگاه آن در کبد است. درتغذیه و رشد و نمو موثر است.از کبد توسط وریدها به تمام بدن نفوذ می یابد
2. روح نفسانی: جایگاه آن در مغز است. در حس و حرکت و تدبیر نقش دارد و از مغز توسط اعصاب به تمام اعضاء میرسد
3. روح حیوانی: جایگاه آن درقلب است. توسط شریان ها در سراسر بدن منتشر میشود و وظیفه اش رساندن نسیم تازه و دور کردن بخارات اعضاء است و در ترس و خشم موثر است.

منبع:
مفرح القلوب،شرح قانونچه در طب،حکیم ارزانی
برهان رسا(مقامع رشیق لمنکری طب العتیق) ،اعتمادالاطباء،تصحیح و تحقیق دکتر حسین رضائی زاده
مروری بر کلیات طب سنتی ایران،دکتر محسن ناصری، دکتر رضائی زاده،دکتر چوپانی،دکترانوشیروانی
    
 نسخه مناسب برای چاپ



 اخلاط
دکتر مهدی فلاح
دستیار دکتری تخصصی طب سنتی ایران
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
======================
چکیده:
خلط جسم روان و مرطوبی است که در نتیجه تغییرات انجام شده بر روی غذا در دستگاه گوارش بوجود می آید.
غذا در اثر گوارش در معده به کیلوس معدی تبدیل می‏ شود، سپس کیلوس معدی به کبد انتقال یافته و در آنجا در اثر حرارت کبد به کیموس کبدی تبدیل می‏ شود.
از کیموس کبدی چهار خلط به نام های زیر ایجاد می شود:
صفرا ، خون ، بلغم ، سودا
در واقع اخلاط، حاصل امتزاج ارکان هستند. تعادل این اخلاط نقش بسیار مهمی در تندرستی و حفظ سلامتی دارد و هرگونه تغییر و بهم خوردن این تعادل و نیز تغییر در کیفیت این اخلاط باعث حدوث بیماری و اختلال در عملکرد بدن می شود.
این اخلاط واجد کیفیاتی هستند که در تعیین مزاج و عملکرد بدن تأثیرگزارند:
1. صفرا: گرم وخشک (مانند کیفیت آتش)
2. خون (دم) : گرم وتر(مانند کیفیت هوا)
3. بلغم: سرد وتر(مانند کیفیت آب)
4. سودا: سرد و خشک(مانند کیفیت خاک)

اخلاط

خلط جسم مرطوب و سیالی است که از اولین مرحله استحاله غذا بوجود می آید.منظور از ماده رطب در این تعریف مرطوب بالفعل است، زیرا در غیر این صورت صفرا که از آن به گرم و خشک یاد می کنیم از حیطه تعریف خلط خارج می شد.در اثر این استحاله و هضمی که در کبد بر روی کیلوس صورت می گیرد ،چهار نوع ماده مختلف که هرکدام دارای خصوصیات منحصر به خود هستند و هرکدام کارآئی و قابلیت های خاصی در بدن دارند ،ایجاد می گردند که همانطور که همگان آشنا هستیم عبارتند از:
خون، بلغم، صفرا، سودا
برای توضیح بیشتر در مورد ماهیت تشکیل اخلاط و خصوصیات و کیفیات انها لازم است با بعضی از تعاریف آشنا شویم.
نُضج : نضج یعنی گوارش کامل و اینکه هر ماده ای بتواند قوام لازم برای استفاده شدن در بدن را پیدا کند.
به بیان دیگر نضج خلط یعنی اعتدال هر خلط در کیفیت و کمیت و قوام شایسته و متناسب آن بطوریکه برای تندرستی سودمند باشد
یک خلط با غلظت بیش از حد ،هنگام نضج رقیق تر می شود
یک خلط با رقت بیش از حد ،در صورت نضج یافتن غلیظ تر می شود
هرجسم برای تشکیل شدن نیاز به اسباب و عواملی دارد که از آن به اسباب چهارگانه یاد می شود که عبارتند از:
1. سبب مادی: ماده اولیه ای که جسم از آن بوجود می اید
2. سبب فاعلی: عاملی که روی ماده اثر کرده و جسم را ایجاد می کند
3. سبب صوری: طرح ساختاری و شکل جسم
4. سبب نهائی(غائی): کاربرد وهدفی که از جسم انتظار می رود
حال که به تعاریف نضج و اسباب چهارگانه آشنا شدیم به بررسی اخلاط چهارگانه می پردازیم


خون
 مایعی است سرخ و گرم و مرطوب
 جایگاه آن در کبد است و از راه عروق در بدن جاری است
 خون برترین و مفید ترین اخلاط است و رساننده غذا به اعضاء
اسباب چهارگانه خون طبیعی:
1) سبب مادی : خوردنی ها و نوشیدنی های معتدل
2) سبب فاعلی : حرارت معتدل
3) سبب صوری : پختگی و نضج کامل و خوب
4) سبب غائی :
o تغذیه و رشد و نمو بدن
o گرم و تر نگهداشتن بدن
o جایگزینی مواد مصرف شده در بدن
o تولید روح حیوانی(در بخش ارواح بدن توضیح داده میشود)
مشخصات خون :
1/خون طبیعی
 سرخ رنگ
 بدون بوی بد
 بسیار شیرین
 با قوام معتدل
2/خون غیرطبیعی
 مزاج آن گرمتر یا سردتر شده
 با خلط فاسد مخلوط گشته است
  

طب سنتی,طب مکمل,گیاهان دارویی,مشاوره طب سنتی,طبیب خراسان
  
 نسخه مناسب برای چاپ

 قوا
قوا نیروهای انجام افعال در عضو هستند که موجب فعل و انفعالات در بدن می شوند. هر نیرو در بدن، سرمنشأ فعلی است و هر فعل نیز از نیروئی در بدن صادر می گردد. دلیل بر وجود قوت، ظهور فعل است و وجود فعل بدون مبدا محال است. قوا سه دسته هستند:

1. قوای حیوانیه
2. قوای طبیعیه
3. قوای نفسانیه

بسیاری از فیلسوفان و همه طبیبان بخصوص جالینوس بر این باورند که هر کدام از این قوای سه گانه دارای عضوی رئیس در بدن می باشند که آن عضو، کانون آن نیرو بوده و منشأ صدور افعال آن شمرده می شود

قوای حیوانیه
کانون قوای حیوانی، قلب است.
این قوه ابزار روح حیوانی است و روح نفسانی را نیز یاری می کند.
فایده قوه حیوانی، حیات بخشیدن به بدن، حفظ حرارت غریزی و زنده نگهداشتن اعضاء است تا آمادگی پذیرش روح نفسانی و طبیعی را پیدا کند و نهایتا باعث ایجاد حرکت ،انرژی و اعمال حیاتی می شود

قوای طبیعیه
این قوا در تغذیه بافتها و اندام ها نقش دارد و کانون آن در کبد است

قوای طبیعیه به دو قسمت تقسیم میشود:
1/ مخدومه
2/ خادمه

قوای مخدومه از دو جنبه بررسی می شود
1)بقای شخص :
 غاذیه : قوه ای است که غذا را برای تغذیه بدن تعبیه می کند تا غذا شکل عضوی به خود بگیرد
 نامیه : قوه ای است که با رساندن غذا ، به نمو و تناسب طبیعی بدن کمک می کند
2) بقای نوع :
 مولِّده : پیدایش منی (مغَیِّرِه اول) و تهیه مواد اولیه اعضاء جهت قبول صورت و عمل قوه مصوره
 مصوَّره : نقشه و شکل اعضاء(مغیره ثانی) و صورت عضوی پوشاندن به ماده مستعد ایجاد شده

قوای خادمه
قوای خادمه به چهار قسمت تقسیم می شود:
1. جاذبه : برای جذب آنچه منفعت دارد
2. ماسکه : نگهداری مواد تا تغییرات لازم صورت گیرد
3. هاضمه : تغییر در مواد تا به قوام شایسته هضم برسند
4. دافعه : دفع مواد غیر ضروری از عضو

قوای نفسانی
کانون قوای نفسانیه در مغز ( دِماغ) است
این قوه باعث حس و حرکت و تدبیر و تعقل است

قوه نفسانیه به دو نوع تقسیم می شود:
1. قوای محرکه
2. قوای مدرکه

قوای محرکه
قوای محرکه به دو قوه باعثه و فاعله تقسیم می شود
1. قوه باعثه : شخص را به عمل مفید و نافع تحریک میکند و از عامل مضر دور میکند
2. قوه فاعله : قوه ای است که دستورات قوه باعثه را توسط عضلات اجرا می کند

قوای مدرکه
قوای مدرکه به قوای ظاهری و باطنی تقسیم می شود
I. قوای ظاهری : همان حواس پنج گانه هستند .این حواس مانند جاسوسانی هستند برای قوای باطنی
II. قوای باطنی : پنج نوع است
1. حس مشترک : درک صور محسوسه.
2. قوه خیال : حفظ صور محسوسه.
3. قوه متصرفه : تصرف در صور محسوسه
4. قوه وهم : درک معانی
5. قوه حافظه : حفظ معانی.

حس مشترک
محل آن اول بطن مقدم دِماغ (قدام مغز) است
قوه ای است که صور محسوس را درک می کند
آنچه که حواس ظاهری درک می کنند و در باطن از آن آگاهی می شود یه این حس تعلق دارد

خیال
محل آن آخر بطن مقدم دماغ است
خیال قوه ای است که آنچه را که از صور محسوسات به محل حس مشترک آمده باشد ،پس از ذخیره ،اثر آن را نگه میدارد
خیال خزانه ای است که صورت چیزهائی را که حس مشترک به آن رسانده حفظ می کند

متصوره (متفکره)
محل آن اول بطن میانه دماغ است
قوه ای است که در صور محسوسه و معانی آن ها دخل و تصرف می نماید.مانند تخیل انسان دو سر
مفکره در آنچه خیال نگه داشته دستکاری میکند.مانند تخیلات عجیب مثل مرغی سر گاو دارد

وهم
محل آن آخر بطن میانه دماغ است
قوه ای است که معانی جزئی متعلق به محسوسات از نظر قبول کردن یا رد کردن،دوستی و دشمنی،صداقت و ناراستی را درک میکند.واهمه نیروئی است که در حیوان حکم می کند که مثلا گرگ دشمن است و کسی که محبت می کند دوست است
بطور کلی،درک معانی جزئی محسوسات میکند

حافظه(مذکره)
محل آن بطن آخر دماغ است
حافظه ،نگهدارنده معانی ادراک شده توسط قوه وهم است
حافظه درواقع حفظ معانی غیر محسوس میکند و خزانه ادراکات وهم است

منابع:
مفرح القلوب،شرح قانونچه،حکیم ارزانی
مروری بر کلیات طب سنتی ایران،دکتر محسن ناصری،دکتر رضائی زاده،دکتر انوشیروانی
قانون در طب،شیخ الرئیس ابو علی سینا،تحقیق و ترجمه دکتر مسعودی

تندرستان
    
 نسخه مناسب برای چاپ

 افعال
تعریف: به نتیجه عملکرد قوا، فعل میگویند.
هدف از عملکرد تمام اجزاء امور طبیعیه، انجام درست افعال است.

توانائی دیدن اجسام و توسط چشم ها و حرکت منظم اندام ها از جمله افعال به حساب می آیند.

تقسیم بندی افعال
افعال به دو نوع تقسیم میشود:
1. افعال مفرد: فعلی است که تنها با یک قوه قابل انجام است،مانند عمل هضم غذا
2. افعال مرکب: فعلی که با دو قوه یا بیشتر انجام می شود مثل اشتهای به غذا که با دو قوه جاذبه از قوای طبیعی و مدرکه از قوای نفسانی انجام میگیرد

افعال مرکب، خود نیز به دو دسته تقسیم میشوند
• مختلف الحقایق: برای انجام فعل از قوای مختلف استفاده می شود مانند همان مثال اشتهای به غذا
• متفق الحقایق: برای انجام فعل از یک جنس قوه استفاده می شود.مثل جذب و دفع که هر دو جزو قوه طبیعیه می باشند.

اهمیت افعال
نتیجه فعالیت صحیح زنجیرۀ پیوسته اجزاء امور طبیعیه، انجام درست و سالم یک فعل است.
پس اگر نقص در عملکرد یک فعل در بدن داشتیم، یکی از حلقه های این زنجیره دچار مشکل شده است و با بررسی این مسیر میتوانیم دلیل را مشخص کنیم.در واقع از نقص یک فعل ،به اختلال قوا یا ارواح مربوط به اندام مسئول آن فعل، و از آنجا به بروز اختلال در عضو ،اختلال خلطی و مزاجی فرد و نهایتا به اختلال در یک رکن پی می بریم.
اساس تشخیص و درمان در طب سنتی برهمین پایه است.

منبع:
مفرح القلوب،شرح قانونچه در طب،حکیم ارزانی
مروری بر کلیات طب سنتی ایران،دکتر محسن ناصری، دکتر حسین رضائی زاده، دکتر رسول چوپانی، دکتر مجید انوشیروانی

تندرستان
    
 نسخه مناسب برای چاپ

[-] كليات مباحث