امام رضا علیه السلام :
هفتم حزیران را دریابید. اگر در هفتم موفق نشدید در چهاردهم حزیران حجامت کنید .
فلسفه حجامت:
فلسفه حجامت از دیدگاه طب اسلامی دفع فضولات خون است. بدین معنی که خون دارای ترکیبات متفاوتی است. اعم از
ترکیبات بیو شیمیایی و هورمونی. ما به همۀ این مواد نیازمندیم.کلسترول، تریگلیسرید، قند ، اوره و سایر مواد دیگر که مورد نیاز
بدن هستند. هر گاه مقدار یک یا چند ماده از این ترکیبات از حد تعادل(نرمال)خارج شد موجب بروز بیماری میشود.
نقش حجامت این است که با دفع فضولات(مواد خارج ازاندازه ي طبيعي) ترکیبات خون را در حد نرمال نگه دارد.
بهترین زمان برای حجامت:
بهترین زمان برای حجامت در موقعیت گرمسیری فصل تساوی شب و روز یعنی از پایان اسفند ماه و اول فروردين ماه است.
فصل شکوفایی برگ درختان زمانی که خلط خون در بدن انسان حرکت کرده است و از حالت غلظت زمستانی خارج شده است.
در موقعیت جغرافیایی سرد سیری این اتفاق دیر تر میافتد.
امام رضا علیه السلام با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ایران حزیران را زمان حرکت خلط خون در بدن تعریف کرده اند و لذا هفتم این ماه را برای حجامت سالیانه توصیه فرموده اند. و تا چهاردهم ماه فرصتی را تعيین نموده اند که در صورت عدم موفقیت در هفتم حزیران حجامت تا چهاردهم انجام پذیرد. ما با توجه به منطق نقش حجامت در بدن انسان و فلسفه ای که امام رضا علیه السلام در نظر گرفته اند هفتم تا چهاردهم حزیران را هفته حجامت در ایران (و مردم دارای موقعیت جغرافیایی ایران ) اعلام میکنیم.
هفتم حزيران در ايران امسال معادل شنبه 29 خرداد ماه و14 حزيران معادل شنبه 5 تير ماه مصادف با ميلاد با سعادت حضرت علي (ع) مي باشد.
درباره حزیران:
حزیران نام یکی از ماههای رومی است که در ایران معادل 29 خرداد ماه میشود.نام ماه نهم است از سال روميان و نام روز اول
تابستان هم هست . (برهان قاطع). ماه اول تابستان . (شرفنامه منيري ) (السامي في الاسامي ). و آن سي روز
است .سرطان . تير. ابن بطوطة گويد: و اول ابتداء زيادته [زيادة النيل ] في حزيران و هو يونية - انتهي . ماه اول تابستان از سال
رومي . ماه نهم است از سال روميان و آن ماه آخر بهار است . (صحاح الفرس ). ماه نهم از سال سرياني و ششم فرنگي ، ميان
ايار و تموز مطابق اول تابستان است مطابق سرطان وتيرماه جلالي . و صاحب غياث اللغة گويد: ماه نهم از سال روميان است و
آن مطابق ماه خرداد باشد با اندک تفاوت . اول آن مطابق با اول يونماه قيصري و سيزدهم ژوئن فرانسوي است:
تقارن حزيران امسال با ميلاد مولي الموحدين علي (ع) و نيز سيزده رجب را به فال نيك مي گيريم و ...
به روزگار زمستان کندت سيمگري
بروزگار حزيران کندت خشت پزي .
منوچهري .
خزان گويد بسر ماها هميشان دي مه و بهمن
که گويدشان همي بي شک به گرماها حزيرانها.
ناصرخسرو.
گرماي حزيران را مر سردي دي را
مر باد بهاري رامر باد خزان را.
ناصرخسرو.
ساحت آفاق را اکنون که فراش سپهر
از حزيران فرش گسترد از تموز و آب يخ .
انوري .